Postanowienia kontraktowe dotyczące zmiany wynagrodzenia za roboty budowlane – studium przypadku
1. Wprowadzenie
W ostatnich kilku latach na rynku budowlanym obserwuje się znaczny wzrost kosztów realizacji inwestycji. Bezpieczeństwo wykonawcom w sytuacji dynamicznie zmieniających się cen miał zapewnić obowiązek zamieszczania w umowach o roboty budowlane postanowień umożliwiających zmianę wynagrodzeń ryczałtowych. Miało to być narzędzie przywracające równowagę ekonomiczną stron w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego.
Ustawowe wprowadzenie obowiązku waloryzacji, opartej o klauzule waloryzacyjne, miało zapewnić stronom kontraktu ochronę i aktualizację wynagrodzenia wykonawcy, gwarantując prawidłową realizację umowy.
Badając przywoływane w umowach klauzule waloryzacyjne, można stwierdzić, że stosowane rygorystyczne zapisy, utrudniają lub nawet uniemożliwiają przeprowadzenie waloryzacji wynagrodzenia. Zamawiający opracowując projekty umów, nie uwzględniają, że celem klauzul waloryzacyjnych powinno być zachowanie równowagi stron kontraktu, a nie jedynie spełnienie formalnych przesłanek wynikających z ustawy PZP. Poprawne klauzule waloryzacyjne powinny w sposób sprawiedliwy rozkładać ryzyka gospodarcze pomiędzy strony umowy.
Wnioski z przeprowadzonych analiz umów funkcjonujących w zamówieniach publicznych wskazują, że praktyka daleka jest od założeń przyświecających przepisom ustawy PZP.
2. Waloryzacja wynagrodzenia na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r.
Zapisy kontraktowe dotyczące zmian wynagrodzenia za roboty budowlane dla inwestycji realizowanych ze środków publicznych, powinny być zgodne z ustawą Prawo zamówień publicznych z dnia 11 września 2019 r. Ustawa dla umów z terminem realizacji dłuższym niż 6 miesięcy, wprowadziła obowiązek waloryzacji wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia. Artykuł 439 ust. 1 ustawy PZP stanowi:
„Umowa, której przedmiotem są roboty budowlane, dostawy lub usługi, zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, zawiera postanowienia dotyczące zasad wprowadzania zmian wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy w przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia.”
Nadmienić należy, że wcześniej, zamiast 6 miesięcy ustawa PZP przewidywała 12 miesięcy. Zmianę przepisu wprowadzono w 2022 r., po blisko dwóch latach dynamicznie rosnących cen na rynku, za sprawą ustawy z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz.U. z 2022 r. poz. 2185).
Ustawodawca w ustawie PZP wymienił elementy, które umowa waloryzacyjna powinna zawierać, pozostawiając jednocześnie zamawiającym doprecyzowanie szczegółów, którymi będą się kierować. Ustawa nie przywołuje metodyki przeprowadzenia zmiany wynagrodzenia wykonawcy, nie przywołuje również gotowych, uniwersalnych klauzul waloryzacyjnych. Przykładem mogą być wymienione w ustawie wskaźniki waloryzacyjne Głównego Urzędu Statystycznego i równoczesny brak doprecyzowania przez ustawodawcę jak z nich należy korzystać.
Każdorazowo, zamawiający znając specyfikę i warunki realizowanego zadania, samodzielnie w umowie musi opisać wymogi waloryzacyjne, które będą odpowiadać charakterowi danego przedsięwzięcia. Przy ich tworzeniu należy pamiętać, że każda robota budowlana, dostawa lub usługa jest inna, okoliczności realizacji są różne, tak jak różne są przedziały czasowe i podlega odmiennym wpływom ko-niunkturalno-gospodarczym.
Z przepisów PZP nie wynika, że strona wnioskująca o waloryzację, uzyska pełne czy też proporcjonalne pokrycie zmian cen lub poniesionych kosztów. Pokrycie to nastąpi w sposób limitowany, wynikający z postanowień umowy. Ustawodawca nie narzuca żadnych dodatkowych wymogów, a w szczególności nie nakłada na zamawiającego poddania waloryzacji pełnego zakresu cen. Tym samym zamawiający nie ma obowiązku dokonania pełnej rekompensaty wzrostu kosztów realizacji inwestycji z uwagi na wzrost cen materiałów budowlanych i surowców.
Tak więc ryzyko wzrostu kosztów nie powinno obarczać wyłącznie zamawiającego. Z drugiej jednak strony, wygórowane wymogi zamawiającego w zakresie przeprowadzenia waloryzacji, tylko w sposób iluzoryczny gwarantują przywrócenie równowagi ekonomicznej stronom kontraktu, faworyzując autora projektu umowy. Przykłady nieprawidłowych praktyk stosowanych przez zamawiających przywołane zostały w punkcie 3 referatu.
W ustawie z dnia 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, w art. 48 ust. 2 zawarto dyspozycję w zakresie podziału ryzyk:
„1) strony ponoszą zwiększony koszt wykonania zamówienia publicznego w uzgodnionych częściach”
nie definiując jednocześnie jakie proporcje zastosować. W tym miejscu można przypuszczać, że ustawodawca miał na myśli wyłączenie z waloryzacji zysku wykonawcy oraz ryzyk, które na etapie opracowywania oferty były możliwe do przewidzenia np. ryzyko wzrostu kosztów inwestycji.
Ważnym zapisem PZP jest doprecyzowanie zmiany ceny art. 439 ust. 4:
„Przez zmianę ceny materiałów lub kosztów rozumie się wzrost odpowiednio cen lub kosztów, jak i ich obniżenie, względem ceny lub kosztu przyjętych w celu ustalenia wynagrodzenia wykonawcy zawartego w ofercie.”
Przyjęte rozwiązanie mówiące o zmianie cen materiałów lub kosztów rozumiane nie tylko jako ich wzrost ale również obniżenie względem ceny lub kosztów przyjętych przy ustaleniu wynagrodzenia wykonawcy zawartego w ofercie należy uznać jako rozwiązanie sprawiedliwe dla obu stron procesu inwestycyjnego. Przywołany zapis przewiduje podwyższenie jak i obniżenie wynagrodzenia. Tym samym eliminuje niepewność wykonawcy co do waloryzacji wynagrodzenia w przypadku niekorzystnej dla niego sytuacji na rynku.
W art. 439 ust. 2 ustawy Pzp ustawodawca przewidział możliwość zawarcia w umowie poziomu zmiany cen materiałów lub kosztów, który będzie skutkował zmianą wynagrodzenia.
W ustawie wystąpiła dyspozycja o sposobie ustalenia zmiany wynagrodzenia, które można dokonać:
„a) z użyciem odesłania do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego lub
b) przez wskazanie innej podstawy, w szczególności wykazu rodzajów materiałów lub kosztów, w przypadku których zmiana ceny uprawnia strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia;”
Ustawodawca wprowadził odesłanie do danych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny lub przez wskazanie w umowie innej podstawy uprawniającej strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia.
Ustawa PZP wymienia obligatoryjne elementy, które powinny zostać zawarte w umowie na waloryzację, tj.:
– poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów uprawniającego strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia (art. 439 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp), prawidłowe ustalanie poziomu takiej zmiany powinno uwzględniać zmianę cen lub kosztów w danej branży,
– początkowy termin ustalenia zmiany wynagrodzenia określony poprzez wskazanie danego punktu w czasie, który posłuży do oceny zaistnienia zmiany uprawniającej do modyfikacji wynagrodzenia, jak również do ustalenia, czy poziom tej zmiany przekracza wartość wskazaną w umowie.(art. 439 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp),
– sposób ustalania zmiany wynagrodzenia z odesłaniem do dwóch wskaźników, pierwszego ogłaszanego w komunikacie Prezesa GUS, drugiego przez wskazanie innej podstawy, w szczególności wykazu rodzajów materiałów lub kosztów, w przypadku których zmiana ceny uprawnia strony do żądania zmiany wynagrodzenia (art. 439 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp),
– sposób określenia wpływu zmiany ceny materiałów lub kosztów na koszt wykonania zamówienia (art. 439 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp), metoda ustalania wpływu takiej zmiany na koszt wykonania zamówienia winna zostać określona w sposób optymalnie niezależny,
– okresy, w których mogą następować zmiany wynagrodzenia wykonawcy wraz z częstotliwością żądania zmiany wynagrodzenia z jaką będzie można wystąpić (art. 439 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp)
– maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia w postaci podania maksymalnego procentu liczonego od wartości wynagrodzenia wykonawcy, lub maksymalnej kwoty, o którą wynagrodzenie może zostać powiększone (art. 439 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp)
- poziom zmiany ceny materiałów lub kosztów uprawniającego strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia (art. 439 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp), prawidłowe ustalanie poziomu takiej zmiany powinno uwzględniać zmianę cen lub kosztów w danej branży,
- początkowy termin ustalenia zmiany wynagrodzenia określony poprzez wskazanie danego punktu w czasie, który posłuży do oceny zaistnienia zmiany uprawniającej do modyfikacji wynagrodzenia, jak również do ustalenia, czy poziom tej zmiany przekracza wartość wskazaną w umowie.(art. 439 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp),
- sposób ustalania zmiany wynagrodzenia z odesłaniem do dwóch wskaźników, pierwszego ogłaszanego w komunikacie Prezesa GUS, drugiego przez wskazanie innej podstawy, w szczególności wykazu rodzajów materiałów lub kosztów, w przypadku których zmiana ceny uprawnia strony do żądania zmiany wynagrodzenia (art. 439 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp),
- sposób określenia wpływu zmiany ceny materiałów lub kosztów na koszt wykonania zamówienia (art. 439 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp), metoda ustalania wpływu takiej zmiany na koszt wykonania zamówienia winna zostać określona w sposób optymalnie niezależny,
- okresy, w których mogą następować zmiany wynagrodzenia wykonawcy wraz z częstotliwością żądania zmiany wynagrodzenia z jaką będzie można wystąpić (art. 439 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp)
- maksymalna wartość zmiany wynagrodzenia w postaci podania maksymalnego procentu liczonego od wartości wynagrodzenia wykonawcy, lub maksymalnej kwoty, o którą wynagrodzenie może zostać powiększone (art. 439 ust. 2 pkt 4 ustawy Pzp)
3. Postanowienia kontraktowe dotyczące zmiany wynagrodzenia za roboty budowlane – studium przypadku
Dotychczasowe wnioski z przeprowadzonych analiz umów w zakresie waloryzacji wskazują, że praktyka daleka jest od ideału.
W celu ustalenia stanu faktycznego, autor artykułu, na podstawie dziesięciu postępowań pozyskanych ze strony internetowej Urzędu Zamówień Publicznych, Biuletynu Zamówień Publicznych przeanalizował zapisy umów w zakresie waloryzacji wynagrodzenia. Kryteriami wyboru postępowań były:
- roboty budowlane oraz formuła ?zaprojektuj wybuduj”,
- okres realizacji inwestycji dłuższy niż 6 miesięcy,
- termin ogłoszenia – maj 2024 r.
Uzyskane informacje z badanych umów zestawiono w poniższej tabeli.
Omówienie pozyskanych danych
Analiza objęła dziesięć postępowań, w tym dziewięć na roboty budowlane, jedno na realizację inwestycji w formule ?zaprojektuj wybuduj”. Zapisy umów badano pod kątem:
- terminu realizacji,
- poziomu zmiany cen uprawniających strony do zmiany wynagrodzenia,
- początkowego terminu ustalenia zmiany wynagrodzenia,
- metody ustalenia zmiany wynagrodzenia,
- kolejnych okresów zmiany wynagrodzenia,
- maksymalnej zmiany wartości wynagrodzenia.
Termin realizacji inwestycji – dla wszystkich postępowań był wyższy od przywołanego w ustawie PZP okresu sześciomiesięcznego skutkującego koniecznością wprowadzenia zapisów waloryzacyjnych.
Poziom zmiany cen uprawniający strony do zmiany wynagrodzenia – w dwóch postępowaniach nie został doprecyzowany. W pozostałych projektach umów, poziom zmiany ceny po przekroczeniu, którego dopuszczalna była waloryzacji ustalony został od 3 do 30 procent, co stanowi dużą rozpiętość.
Początkowy termin ustalenia zmiany wynagrodzenia – w przypadku dwóch postępowań nie został dookreślony, w pozostałych przypadkach wynosi od trzech do dziesięciu miesięcy od daty zawarcia umowy, po którym można dokonać waloryzacji wynagrodzenia. W dwóch przypadkach przywołany okres (sześciu miesięcy) uznany został przez zamawiającego jako umowną granicę czasową, do której waloryzacja nie ma zastosowania. Taki wymóg wydaje się niezgodny z intencjami ustawodawcy w zakresie przywrócenie równowagi ekonomicznej stronom kontraktu.
Metoda ustalenia zmiany wynagrodzenia – w jednym przypadku nie zawarto stosownego zapisu, w siedmiu przypadkach, umowy zawierały odniesienie do wskaźnika cen produkcji budowlano-montażowej ustalonego przez Główny Urząd Statystyczny, w tym w jednym przypadku w sposób szczegółowy przywołano wskaźnik GUS odnoszący się do cen produkcji budowlano-montażowej w kategorii ?Budowa obiektów inżynierii lądowej i wodnej”. Niedopre-cyzowanie metody waloryzacji, z chwilą jej zastosowania może być elementem spornym dla stron umowy.
W dwóch przypadkach nawiązano do informacji GUS, przywołano zapis:
- na dane pochodzące z publikacji ?Zagregowane wskaźniki waloryzacyjno-prognostycz-ne”, nie podając jednocześnie na jaki wskaźnik zamawiający się powołuje,
- na waloryzację: ?na podstawie wykazu zmiany cen głównych materiałów, sprzętu i pomocy użytych do realizacji zadania”, nie wskazano podstaw cenowych, na podstawie których, przywołane zmiany można obliczyć.
Kolejne okresy zmiany wynagrodzenia – rozpoczynały się już po miesiącu od przeprowadzonej waloryzacji lub przykładowo co 4 i 6 miesięcy, a także były dyspozycje wielokrotnego przeprowadzania waloryzacji lub ograniczenia w postaci jednej waloryzacji w roku. W jednym przypadku zapisu zabrakło.
Maksymalne zmiany wartości wynagrodzenia – uzależniające ostateczną wartość waloryzacji, a więc bezpośrednio przekładające się na zwiększenie środków przyznanych wykonawcy rozpoczynały się od dwóch procent a kończyły na dziesięciu procentach. W jednym przypadku zapisu zabrakło.
Na szczególną uwagę zasługują umowy na budowę żłobka samorządowego (poz. 2) oraz przebudowa stacji uzdatniania wody w systemie ?zaprojektuj i wybuduj” (poz. 10). Te dwa przypadki prezentują odmienne podejście zamawiających do problemu waloryzacji. W pierwszym przypadku, poziom zmiany cen materiałów lub kosztów uprawniający strony umowy do żądania zmiany wynagrodzenia musiał osiągnąć piętnaście procent a maksymalna wartość waloryzacji przyjęta została na skrajnie niskim poziomie dwóch procent. Zamawiający przerzucił więc całe ryzyko związane z wzrostem kosztów realizowanej inwestycji na wykonawcę.
Drugi przypadek pokazuje odmienne podejście, w którym waloryzacja może wystąpić po przekroczeniu progu trzech procent a jej maksymalny pułap został ustanowiony na poziomie dziesięciu procent.
Te dwa przypadki pokazują, jak odmienne zapisy dotyczące waloryzacji wynagrodzenia funkcjonują w zamówieniach publicznych. Rodzi się zatem pytanie, czy zamawiający mają nieograniczoną swobodę w ich określaniu?
W orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej można znaleźć wyroki, które kwestionują zapisy przywołane w umowach.
W wyroku KIO 2063/22 sąd zakwestionował:
- próg 20% od którego następuje waloryzacja, jako poziom nierealny do osiągnięcia, KIO przywołało wskaźniki zmiany cen w oparciu o GUS, które w badanym okresie były na poziomie znacznie niższym niż 20%,
- przywołanie w umowach wysokiego 20% progu, od którego następuje waloryzacja przeprowadzana na podstawie nieprecyzyjnych opisów „szczegółowej kalkulacji”, którą wykonawca samodzielnie ma wykonać i która będzie podlegać „swobodnej ocenie przez Zamawiającego”,
- odległe dwunastomiesięczne terminy przeprowadzania kolejnych waloryzacji jako zapis uznany za niezgodny z celem, jakiemu ma służyć klauzula waloryzacyjna, a więc dostosowanie cen materiałów i kosztów wykonania zamówienia do ich rzeczywistych wartości, zmniejszające ryzyko nienależytej realizacji świadczenia; upływ kolejnych 12 miesięcy od dokonania pierwszej waloryzacji może powodować niewspółmierną szkodę po stronie wykonawcy i grozić ryzykiem niewykonania zamówienia.
W kolejnym wyroku Izby (KIO 3600/21) zwrócono uwagę na sam cel stosowania klauzul waloryzacyjnych oraz ich realność: „(…) za kształtowanie postanowień tych umów odpowiedzialny jest zamawiający, który ma obowiązek przestrzegać zasady proporcjonalności, uzasadniony jest wniosek, że do natury stosunku zobowiązaniowego zawieranego w wyniku przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego należy zachowanie ekwiwalentności świadczeń na poziomie zbliżonym do ustalonego w wyniku wyboru najkorzystniejszej oferty. Skoro prawidłowo skonstruowana klauzula waloryzacyjna powinna służyć równomiernemu rozłożeniu ryzyka kontraktowego i być adekwatna do aktualnej sytuacji rynkowej, należy uznać, że Zamawiający zarówno za wysoko określił próg zmiany wskaźnika inflacji warunkującego uprawnienie do waloryzacji, jak i zbyt nisko określił maksymalną granicę zmiany wynagrodzenia wykonawcy”.
4. Podsumowanie
Bez wątpienia, wprowadzone w ustawie PZP regulacje prawne rozwiązały dotychczasowe problemy w zakresie zasadności przeprowadzania waloryzacji wynagrodzenia. Nadal jednak wiele zależy od samych zamawiających, którzy w projektach umów pomijają lub w sposób ogólny przywołują warunki przeprowadzenia waloryzacji. Nierealne wskaźniki nie dają wykonawcom gwarancji przeprowadzenia waloryzacji zgodnie z umową, stwarzając jednocześnie zagrożenie konieczności dochodzenia swoich praw w postepowaniu sądowym.
Zamawiający powinni pamiętać, że prawidłowo skonstruowane klauzule waloryzacyjne mają sprzyjać sprawiedliwemu rozkładowi ryzyka gospodarczego pomiędzy stronami umowy co w konsekwencji przełoży się na sprawną realizację inwestycji.